PostNordin raportin mukaan pohjoismainen verkkokauppa oli vahvassa kasvussa huhti-toukokuussa, kun pakettivolyymit kasvoivat 12 prosenttia.
Seitsemän kymmenestä pohjoismaalaisesta teki verkko-ostoksia toisella vuosineljänneksellä, muodostaen 33 miljardin markkinat.
Norjalaiset aktiivisimpia
Pohjoismaalaisista norjalaiset ovat aktiivisimpia verkkokaupan käyttäjiä, kun peräti 71 prosenttia norjalaisista on tehnyt verkko-ostoksia.
Suomalaiset puolestaan hyödyntävät verkkoo kaupankäynnissä vähiten pohjoismaalaisista. Suomessa 59 prosenttia teki netissä ostoksia huhti-toukokuussa.
Ruotsissa ja Tanskassa vastaava osuus kansalaisista oli 70 prosenttia.
Suomalaiset ostavat eniten ulkomailta
Selvityksen mukaan suomalaiset ovat aktiivisimpia ostamaan ulkomaisista verkkokaupoista.
43 prosenttia verkosta ostaneista suomalaisista tekee ostoksia ulkomaalaisista verkkokaupoista.
Ruotsissa vastaava luku on 23 prosenttia, Tanskassa 32 prosenttia ja aktiivisimmassa verkko-ostos maassa, Norjassa 32 prosenttia.
– Ulkomailta ostaminen oli hienoisessa kasvussa huhti-kesäkuussa. Entistä useampi pohjoismaalainen verkkokauppias suunnitteli myös laajentavansa toimintaa ulkomaille, kun samaan aikaan ei-pohjoismaalaiset verkkokaupat havittelevat kasvua pohjoismaisilta markkinoilta. Tämä tarkoittaa kuluttajille laajempaa valintamahdollisuutta ja verkkokaupan kasvua, kommentoi Arne Andersson PostNordilta.
Toimittajan kommentti: Suomessa suuri osuus ulkomailta ostavista johtuu todennäköisesti siitä, että mm. ruotsalainen verkkokauppajätti CDON Group on tullut vahvasti valtaamaan Suomen markkinoita. CDONin kauppoja ovat mm. CDON.com, Lekmer.fi, Nelly.com ja Fitnesstukku.fi.
Lähde: http://www.dagenshandel.se/nyheter/nordisk-e-handel-33-miljarder/