Mobiililaitteilla suoritettavat ostokset ovat kasvaneet viime vuosina kohisten.
Klarnan mittausten mukaan mobiililaitteiden osuus verkko-ostoksista oli 2013 lokakuussa 12 prosenttia. Heinäkuussa 2014 tämä luku oli kasvanut jo 22 prosenttiin.
Suomi on pohjoismaista perässähiihtäjä mobiiliostoksissa – Norjassa vastaava luku oli 38% ja Ruotisssakin peräti 36%.
”Verkkokauppiaat ovat parantaneet verkkokauppojen käytettävyyttä juuri mobiilikäytön näkökulmasta. Ostaminen täytyy miettiä kuluttajan näkökulmasta mahdollisimman helpoksi ja turvalliseksi päätelaitteesta tai sijainnista riippumatta. Lisäksi älypuhelinten ja tablettien määrä on kasvanut valtavasti, mikä osaltaan myös selittää mobiilin verkkokaupan nopeaa kasvua”, Klarnan Suomen-maajohtaja Casimir Ehrnrooth kommentoi elokuussa.
Analytiikka kertoo mobiililaitteiden vahvasta noususta
Tutkimalla Google Analyticista muutamien verkkokauppojen mobiililaitteiden kasvua, kertoo kävijäseuranta selkeää kieltä mobiilinkasvusta.
1. kauppa (kesäkuu 2013 – tammikuu 2014 vs. kesäkuu 2014 – tammikuu 2015:
Mobile kasvu 62.24%, tuoton kasvu 70,41%, tuotto 10% kokonaistuotosta
Tablet kasvu 36,80%, tuoton kasvu 15.20%, tuotto 9% kokonaistuotosta
2. kauppa (elokuu 2013 – tammikuu 2014 vs. elokuu 2014 – tammikuu 2015)
Mobile kasvu 44.51%, tuoton kasvu 543.25%, 10% kokonaistuotosta
Tablet kasvu 50,27%, tuoton kasvu 315,16%, 30% kokonaistuotosta
Ylläolevista luvuista voidaan todeta myös, että kännykät ja tabletit tuovat merkittävästi myyntiä. 1. kaupan osalta n. 20% kokonaismyynnistä ja 2. kaupan kohdalla peräti 40% kokonaismyynnistä. Molemmat kaupat on rakennettu toimimaan älypuhelimilla ja tableteilla.
Viritä kauppa toimimaan mobiilissa
Noin vuosi sitten Internetin käyttö mobiililaitteilla ohitti käytön tietokoneilla.
Älypuhelimien näyttöjen koko on kasvanut viimeisinä vuosina hurjaa vauhtia ja ne alkavat haukkaamaan myös markkinaa tableteilta. Tablettien myynnin on myös raportoitu hidastuneen.
Oletko testannut kauppaanne älypuhelimella tai tabletilla? Onnistuuko ostosten teko?
Kymmenen huomioitavaa asiaa mobiilikäyttöliittymässä:
- Käyttöä ohjataan sormilla, tee elementeistä tarpeeksi suuria, jotta niihin ’osuu’ helposti
- Huomioi sisällön järjestys, joutuuko tuotesivulla selaamaan monta kertaa ennenkuin tuotteen voi lisätä ostoskoriin? Suunnittele rakenne niin, että tärkeimmät asiat ovat ensimmäisenä näytöllä.
- Varmista sivuston nopeus, kestääkö sivujen avaaminen ikuisuuden? Varmista, ettei kaupan rakenteissa ole ylimääräisiä koodeja sekä kuvat on mahdollisimman pieniä tiedostokooltaan.
- Varmista kaikkien osien toimivuus, kokeile tehdä tilaus valmiiksi asti älypuhelimella tai tabletilla. Selaa läpi myös tietosivut ja mahdolliset tilausseurannat ym.
- Skaalautuvat kuvat ja sisällöt. Jos kuvat tai otsikot eivät skaalaudu mobiililaitteille oikean kokoiseksi, on kaupan selaaminen äärimmäisen raskasta.
- Mobiilikäyttöliittymä ei tarkoita kevytversiota, ihmiset odottavat voivansa tehdä mobiilissa kaiken saman mitä tietokoneellakin. Yhä useampi haluaa hoitaa asiat joustavasti älypuhelimella silloin kun parhaiten sopii.
- Testaa kauppaa eri laitteilla, jos sinulla ei mahdollisuutta testata fyysisillä laitteilla, suosittelen esimerkiksi Browserstack -palvelua.
- Huomioi pysty- ja vaakakäyttö. Huomioi ja suunnittele kauppa toimimaan niin mobiilaitepystyssä kuin myös vaaka-asennossa.
- Skaalautuvuus on kaiken A ja O. Älylaitteiden koot vaihtelevat paljon, mobiiliyhteensopivuus eli responsiivisuus tulee rakentaa skaalautuvaksi prosentuaalisten arvojen avulla.
- Etsi, tutki ja kopioi. Oletko törmännyt kauppaan joka toimii mahtavasti puhelimella tai tabletilla? Jos et, etsi ja tutki. Jos olet, kopioi parhaita ominaisuuksia omaan kauppaan.
Tarvitsetko apua tai neuvoja? Soita 040 820 5088 tai laita sähköpostia tommi@halkeama.com – neuvon ja autan mielelläni. Tarvittaessa voin hoitaa myös mobiiliyhteensopivan kaupan toteutuksen.
PS. Nykyaikaisen ulkoasun muuttaminen mobiiliyhteensopivaksi on näppärä toteuttaa – ulkoasua ei tarvitse rakentaa kokonaan uusiksi.