Verkkokaupan trendejä vuodelle 2015

Entrepreneur.com -sivuston mukaan vuosi 2014 oli USA:ssa verkkokaupalle virstanpylväiden vuosi. Verkkokaupan myynti kohosi maailmanlaajuisesti ennätykselliseen 1.3 triljoonaan dollariin. Tämä tarkoittaa sitä, että jo valtaosa amerikkalaisista tekee ostoksensa verkosta. Vuoden 2015 odotetaan olevan vielä tuottoisampi. Myynnin odotetaan kasvavan edellisestä vuodesta 6,4 prosenttia. Jotta kasvu olisi mahdollista, on verkkokauppojen tuettava myynnin kehitystä keskittymällä enstistä kovemmin asiakaskokemukseen.

Meillä Suomessa vähittäiskaupan tuotteiden verkkokauppa jatkoi taantumasta huolimatta kasvuaan, kun taas palveluiden osalta koettiin pientä laskua. Taloustilanteesta huolimatta verkkokauppa jatkaa sinnikkäästi noususuunnassa, kun taas vähittäiskauppa on laskusuuntainen. TNS Gallupin, Kaupan liiton ja Asiakkuusmarkkinointiliiton Verkkokauppatilaston mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna tavaroita, palveluja ja sisältöjä verkosta yhteensä 10,5 miljardilla eurolla. Suomalaisten verkko-ostokset ovatkin lisääntyneet lähes viidenneksellä viimeisen viiden vuoden aikana.

Näyttäisi siis vahvasti siltä, että verkkokauppa jatkaa kasvuaan niin meillä kuin maailmalla. Yksin kasvu ei kuitenkaan tule, vaan sen eteen on oltava valmis tekemään töitä. Kilpailu on kovaa ja asiakkaat entistä tietoisempia, ei niinkään hinnan, vaan tuotteen ja palvelun laadun, sekä koko asiakaskokemuksen suhteen.

Nämä viisi asiaa Entrepreneur.com listasi verkkokaupan keskeisimmiksi suuntauksiksi tälle vuodelle:

 

1. Mobiiliystävällinen eli responsiivinen kauppa

Verkkokaupoissa vietetystä ajasta 66 % on tehty mobiililaitteiden kautta. Jopa 61 % asiakkaista lähtee sivuilta, koska ne eivät ole yhteensopivat mobiililaitteiden kanssa. Tämä osoittaa vahvasti sen, miksi käyttäjäkokemuksen optimointi älypuhelimille ja tableteille on tärkeämpää kuin koskaan aiemmin.

Responsiivinen ulkoasu tarjoaa käyttäjälleen silmää miellyttävän, helposti hahmotettavan kokonaisuuden ja yksinkertaisen navigoinnin verkkokaupassa, joka puolestaan lisää sivujen liikennettä, parantaa asiakastyytyväisyyttä ja kasvattaa myyntiä.

Suomessa vuosi 2014 oli myös merkittävä mobiilikäytön kannalta, mobiilikäyttäjien saavuttaessa ja jopa ohittaessa pöytäkoneiden käyttäjät. Mobiililaitteiden myynnin, etenkin tablettien osalta, odotetaan kasvavan edelleen. Tämän on hoksannut myös hakukonejätti Google, joka huhtikuun lopusta lähtien nostaa tai laskee sivuston sijoitousta hakutuloksissa mobiiliystävällisyyden perusteella. Ellet varmista paikkaasi hakutulosten kärjessä, kuinka odotat asiakkaidesi löytävän sinut?

 

2. Apple Pay -maksujen mahdollistaminen

Apple käynnisti viime vuoden lokakuussa Apple Pay -palvelun, jonka avulla iPhone 6:n ja 6 Plussan omistajat voivat maksaa tavaroita ja palveluita kivijalkakaupoissa, verkkokaupoissa ja mobiilisovelluksissa. Apple Pay toimii langattomasti NFC-maksupäätteen kautta, eikä maksujen vastaanottaminen vaadi kauppialta muuta kuin toimivan NFC-maksupäätteen.

Vaikka Apple Pay on toistaiseksi mahdollinen maksutapa vain kivijalkakaupan puolella, on spekuloitu että maksutapa rantautuu verkkokauppojen puolelle hyvin pian. Apple Paylla on kumppanuuksia jo useiden isojen nimien kanssa, kuten Lyft, Uber ja Airbnb, joka viittaa vahvasti siihen että Apple tulee olemaan vahvasti mukana maksuliikebisneksessä.

Entinen Luottokunta, nykyinen Nets vahvistaan että Apple Pay on tulossa myös Eurooppaan ja Suomeen. Tarkempaa ajankohtaa Apple Payn Euroopan valloitukselle ei vielä ole tiedossa.

 

3. Sisällön ja kaupankäynnin yhdistäminen

Kuluvana vuonna yhä useampi verkkokauppa panostaa sisällön ja kaupankäynnin yhdistämiseen. Hyvin tuotettu mielenkiintoinen sisältö tuo asiakkailleen lisäarvoa ja saa asiakkaat palaamaan sivuille yhä uudellen. Lisäksi rikas ja mielenkiintoinen sisältö toimii tuplatyökaluna hakukoneoptimoinnin ja brändäyksen suhteen.

Rikkaaseen ja monipuoliseen sisältömarkkinointiin on herätty meillä Suomessakin. Asiakkaille ei kannata enää myydä ja tuputtaa, vaan osoittaa asiakkaan tarve, auttaa ja tarjota hyödyllistä informaatiota. Asiakkaat kyllä ostavat mielellään, etenkin tunneperäisin syin. Panostamalla sisältöön, tarjoamalla tunteisiin vetoavaa ja hyödyllistä sisältöä ja vuorovaikuttamalla sitoutat asiakkaitasi.

Etsy on loistava esimerkki monipuolisen sisällön ja kaupankäynnin yhdistämisestä. Rikkaalla sisällöllään Etsysta on tullut paljon muuta kuin verkkokauppa. Etsy tarjoaa kauppapaikan taiteilijoille maailmanlaajuisesti, tietoa taiteilijoista ja arvosteluja, inspiroivia DIY (Do It Yourself) projekteja ja blogeja, vinkkejä, verkostoitumista ja usean sosiaalisen median kanavan vuorovaikutusta varten.

 

4. Videot

Ciscon mukaan vuoteen 2017 mennessä videoiden osuus tulee olemaan 69 % kaikesta kuluttajien internet liikenteestä. Videot tuottavat korkean ROIn mainosalalla hyvän tavoitettavuuden ja kuluttajien sitouttamisen vuoksi. Video onkin erinomainen tapa tuottaa laadukasta sisältöä ja kasvattaa keskiostoa. Videota voi hyödyntää verkkokaupan lisäksi myös useissa eri kanavissa, jolloin kuluttajien tavoitettavuus on ennennäkemätön.

Vuonna 2013 kaikista verkkokaupan videoiden toistamisista 19 % tuli mobiililaitteista. Viime vuonna luku kasvoi jo 23 prosenttiin. Asiakkaiden vaatiessa yhä visuaalisempaa ja responsiivista ilmettä, tulee videoiden osuus sisällön tuojana kasvamaan entisestään.

Mobiililaitteet valtaavat verkkokaupat myös meillä Suomessa, joten videoiden tuottaminen on ennenpitkää luonnollinen jatkumo elinvoimaisen ja eteenpäin menevän verkkokaupan strategiassa.

 

5. Uudelleenmarkkinointi

Mobiilin kasvu on luonut Aina Aktiivisen asiakkaan. Asiakaskontakti on mahdollista luoda missä ja milloin vain, asiakkaan sijainnista tai kellonajasta riippumatta. Etenkin Facebookilla on valta-asema kaikilla alustoilla, erityisesti mobiililla.

Keskimääräinen alypuhelimen käyttäjä tarkistaa Facebook-tilinsä noin 14 kertaa päivässä. Tämä mahdollistaa markkinoinnin suurelle yleisölle laitteesta riippumatta, jonka seurauksena mahdollisuus uudelleenmarkkinoinnille on huikea. Vuonna 2015 kauppiaat lakkaavat väheksymästä Facebookin ROIta ja omaksuuvat sen osaksi markkinoinnin monikanavaista työkalupakkia.

Pelkän Facebookin varaan ei uudelleenmarkkinointia kannata missään nimessä jättää. Asiakasdataa on saatavilla enemmän kuin koskaan, miksei sitä siis käyttäisi parhaalla mahdollisella tavalla uudelleenmarkkinoinnissa.

Puhelimen ostaja vastaanottaa varmasti mielummin suojakuori- kuin kissanruokatarjouksia, etenkin silloin kun ei omista edes kissaa. Tai mitä olisit naisena mieltä partakonemainoksista, tai miehenä uutuustamppoonien esittelystä? Kohdista ja räätälöi, siinä kova ja huomionarvoinen kaksikko vuoden 2015 uudelleenmarkkinointiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *