Verkkokaupan ulkoasuun tehdään monesti suuriakin muutoksia ilman, että näiden muutosten vaikutusta myyntiin testataan lainkaan.
Suunnittelutiimi, monesti siis kauppias ja koodaaja, tuumaavat, että tällainen uudenlainen ulkoasu tai muutos ulkoasussa on hyvä.
Valitettavasti kahden hengen mielipide ei monesti pärjää satapäiselle asiakasjoukolle.
Pienillä muutoksilla suuria vaikutuksia
Olemme tehneet vuosien mittaan konversio-optimointia lukuisille asiakkaille ja testanneet erilaisia ulkoasuja, tekstisisältöjä, nappien värejä, kuvien kokoja ja lukuisia muita asioita.
Yksinkertaisimpana esimerkkinä kerrottakoon, että ostoskorinapin värin muuttaminen voi moninkertaistaa myynnin, yleensä muutokset ovat 5-10% luokkaa.
Konkreettisempana esimerkkinä otetaan mittausdata eräästä projektista, yli 6 kuukauden testausjaksolta:
Verkkokaupan ostoskorin napin väriksi oli suunnitteluvaiheessa päätetty oranssi. Oranssi tunnetaan yleisesti ”ostajan oranssina” ja hyvin kauppaa tuovana värinä.
Lähdimme haastamaan oranssia kolmella aiemmin hyväksi toteammallamme väriyhdistelmällä: vaaleansininen, tummansininen ja vihreä.
Tällä hetkellä mittausaineisto kertoo seuraavaa
Variaatio | Konversioprosentti | Konversion muutos | Euroa per kävijä | Euroa per kävijä muutos |
Oranssi | 1.11% | – | 5,82 € | – |
Vaaleansininen | 1.09% | -2.2% | 5,99 € | +2.8% |
Tummansininen | 1.18% | +5.5% | 6,33 € | +8.7% |
Vihreä | 1.19% | +7.1% | 6,80 € | +16.8% |
Vihreä oli testissä kokonaisuudeltaan selkeästi kovimmat arvot tuottanut värivariaatio.
Jos lasketaan 10000 kävijää kuukaudessa 1.11% konversiolla, tarkoittaa se 111 tilausta. Euroissa oranssin kävijät tuottaisivat 58 200 €, kun vihreän kävijät tuottaisivat puolestaan euroissa mitaten 68 000 €.
Siis kuukaudessa 9800 € enemmän myyntiä ostoskorinapin väriä testaamalla! Ei pöllömpää?
PS. Vihreä ei värinä ole mikään autuaaksi tekevä, toisella asiakkaalla vaaleansininen oli selkeästi paras…
Testaaminen osaksi verkkokaupan kehitystä
Verkkokaupan kehittämiseen kannattaa ehdottomasti olennaiseksi osaksi liittää A/B testaaminen – toiselta nimeltään konversio-optimointi.
Testaamalla uusia ominaisuuksia ja muutoksia ollaan varmoja siitä, että ne vaikuttavat positiivisesti verkkokaupan myyntiin ja tätä kautta tulokseen.
Testaamisessa on tärkeää muistaa ettei kuumimpaan sesonkiaikaan (esim. joulukuu) mittausaineistoon voi sokeasti luottaa, koska ihmiset ovat ostomielialalla jo valmiiksi ja tekevät herkemmin ostoksia.
Ulkoasua ja muita ominaisuuksia voi testata esimerkiksi Visual Website Optimizerilla tai Optimizelylla.