Pikavoittoja pois poimimassa?

Verkkokauppaa pidetään kaupankäynnin turvasatamana ja paratiisina, johon ei tarvitse kuin oma putiikkinsa pystyttää niin kassakone laulaa vimmatun lailla.

Karu todellisuus on aivan toisenlainen 99% tapauksista. Harvoin rahaa tulvii ovista ja ikkunoista sisään kaupan avaamisen jälkeen. Useimmiten ensimmäiset markkinointipanostuksetkin haihtuvat savuna ilmaan. Oppirahat on maksettava, aina.

Verkkokaupan perustaminen ja kehittäminen vaatii raakaa työtä, monimuotoisesti ja pitkäjänteisesti.

Yhä uudestaan ja uudestaan törmään verkkokauppoihin, joilla olisi potentiaalia vaikka muille jakaa valikoiman puolesta, yleensä puuttuva osaaminen talossa on markkinointi.

Verkkokaupan markkinoinnissa paikallislehden etu- tai takasivulle ostettu puolen sivun lehtimainos harvoin vinguttaa asiakkaiden Visoja siihen malliin, että yrittäjä voisi vakanssiaan vaihtaa päätoimiseksi oloilijaksi.

Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa

Hakukoneissa näkyminen vaatii raakaa työtä, yrityksiä, erehdyksiä ja onnistumisia. Hyvä Google-näkyvyys syntyy pitkäaikaisella työllä laadukkaiden sisältöjen, teknisesti toimivan kaupan sekä asiakkaiden viihtyvyyden eteen.

Googlen AdWordsiin polttaa helposti satoja tai tuhansia euroja ylimääräistä jos ei tee kotiläksyjään tai käytä osaavaa kumppania hakusanamainonnan toteuttamisessa.

Väärä avainsanavalinta voi kuluttaa koko päiväbudjetin ennen kuin aamulla kukko ehtii kiekua.

Parhaat tuotekuvat harvoin löytyvät valmistajien ja tukkureiden valikoimista, vaan niitä varten täytyy kaivaa kamera kaapista, kääriä hihat ja paneutua tuotekuvauksen saloihin.

Markkinointikeinoja, -kanavia ja -välineitä on kymmeniä, jopa satoja laskutavasta riippuen. Se mikä toimii toisaalla, ei välttämättä toimikkaan itsellä.

Kilpailijan kopiointi voi katajaan kapsauttaa

”Joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa” kuuluu vanha suomalainen sananlasku, perinteisen pessimistisesti, kuten Suomessa tapana on.

Kilpailijoita tutkitaan ja heidän verkkokauppoja sekä -palveluita vertaillaan ja mallinnetaan omaan toimintaan hyvin useasti.

Asioiden suora kopioiminen kilpailijoilta ei omaan kauppaan kannata. Kilpailija on voinut tehdä vuosisadan emämunauksen esimerkiksi uuden ominaisuuden käyttöönotolla, jonka itse juuri olet kopioimassa vastaavanlaisena myös omaan kauppaan.

Uudet, merkittävät ominaisuudet on järkevintä viedä testaamisen kautta verkkokauppaan käyttöön. Testaamalla poistetaan ominaisuuksien ympäriltä ’musta tuntuu’ päätelmät ja saadaan konkreettista faktaa asioiden toimivuudesta.

Ajattele isosti, mutta toimi ripeästi

Luo suuntaviivat toiminnalle muutamia vuosia eteenpäin, mieti missä haluat olla verkkokauppasi kanssa vuonna 2019.

Rakenna selkeät suuntaviivat siitä, mitä, miksi ja miten haluat olla. Haluatko rakentaa Suomen suurimman karkkiverkkokaupan vai olla johtava kiinteistöhuoltoväleineiden tukkukauppias verkossa?

Toimialalla ei niinkään ole väliä, markkinaa verkossa on jaossa toimialoista riippumatta edelleen.

Verkkokauppaa pohtiessa täytyy muistaa myös sen kivijalkatoimintaa palveleva vaikutus, se palvelee jo olemassa olevaa ja paikallisesti hankintaa pohtivia asiakkaita kertomalla tuotteista, hinnoista sekä tarjouksista

Aloita, kokeile, opiskele, tutki, analysoi – ALOITA! Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä ja kaiken ei tarvitse olla täydellistä alussa.

Tahdon toivottaa kaikille verkkokauppiaille ja verkkokaupan parissa toimiville Menestystä Vuodelle 2017!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *