Sähköpostimarkkinointi on verkkokaupoille kustannuksiltaan edullinen markkinointikanava, joka tavoittaa henkilökohtaisesti vastaanottajansa.
Sähköpostimarkkinointi on edullisen hintansa vuoksi valitettavan monesti suunnittelematonta ja täysin intuitiivista, jonka vuoksi tulokset ovat myös sen mukaisia.
Jos myyt lemmikkitarvikkeita ja suunnittelet uutiskirjettä, huomioi ehdottomasti asiakkaidesi erilainen asiakasprofiili.
Koiraihmiset eivät varmastikkaan ole kiinnostuneita akvaariotuotteiden uutuuksista tai kanin omistajat kissan ruuista.
Segmentoi, kohdista ja myy enemmän
Kohdistamalla viestit pienempiin segmentteihin saat luotua uutiskirjeen tilaajia kiinnostavampaa sisältöä.
Yksi yleiskirje on toki nopeampi ja helpompi tehdä, mutta valitettavasti pian käy niin etteivät uutiskirjeen tilaajat enää vaivaudu selaamaan edes kirjettä läpi vaan korkeintaan avaavat ja sulkevat sen samantien.
Vaihtoehtoisesti he poistuvat uutiskirjelistalta pitäessään viestejä turhana.
Jos viestit sisältävät säännöllisesti asiakastasi koskettavia tarjouksia tai erikoisetuja, avaa hän viestit varmasti suuremmalla mielenkiinnolla ja tarttuu tarjouksiin.
Mihin sähköpostimarkkinointia voi verkkokaupassa käyttää?
Ohjaa asiakkaat takaisin ostoksille
Sähköpostimarkkinointia voi hyödyntää uudelleenmarkkinoinnissa ohjaamaan asiakkaita takaisin ostoksille kauppaan toimialasta riippuen kuukauden, kolmen tai esimerkiksi kuuden kuukauden päästä viimeisimmästä ostoksesta.
Myy lisää tilausviestien yhteydessä
Liitä tilaus- tai toimitusvahvistus viestien yhteyteen kampanjatuotteita tai tuotteita, jotka liittyvät asiakkaan jo ostamiin tuotteisiin. Esimerkiksi polkupyörän ostajaa varmasti kiinnostaa pyöräilyvarusteet ja ulkoiluvaatteet.
Kysy asiakkaalta palautetta
Automatisoi asiakkaalle palautteen tai toimialasta riippuen jopa kuulumisten kysyminen X päivää tilauksen jälkeen. Voit myös esimerkiksi pyytää asiakkailta kohteliaasti kuvia tuotteesta oikeasti käytössä ja hyödynnettäväksi markkinoinnissa.
Kerro ajankohtaisista kuulumisista
Sähköpostia voi hyödyntää myös viestinnällisiin tarkoituksiin, ilman suoraa myyntiajatusta. Jos verkkokaupan yhteydessä on blogi, voit lähettää uusimmat blogipostaukset siistissä muodossa uutiskirjeentilaajille
Onnittele asiakkaitasi
Voit lähettää asiakkaillesi nimi- tai syntymäpäivänä onnitteluviestin, mikäli sinulla on tiedossa asiakkaan syntymäpäivä. Voit myös lähettää esimerkiksi tervehdyksen Naistenpäivänä kaikille naisille uutiskirjeen tilaajissasi.
Automatisointi avaimena onneen
Sähköpostimarkkinoinnissa säännöllisesti toistuvat viestit ja asiat on automatisoitava, jotta markkinointiin ei menisi päiväkausia aikaa viikostasi.
Käyttämämme MailChimp -uutiskirjepalvelu tarjoaa mahdollisuuden rakentaa automaatioita myös asiakkaan käyttäytymiseen mukaan.
Jos asiakas ei ole avannut tiettyä viestiä, lähetetään seuraavaksi entistä parempi tarjous tai lopetetaan tietyn tyylisten viestien lähettäminen automaattisesti.
Automatisointi vaatii hieman perehtymistä, mutta pitkällä aikavälillä se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin säästyneenä työaikana.
PS. MyCashflow -kauppiaille FlowChimp-palvelu on timanttinen MailChimpin kera!