Olen törmännyt kesän mittaan useisiin verkkokauppoihin, jotka ovat kesän ”tauolla”, ”suljettuna” tai ”lomalla”.
Valitettavan moni kauppa on suljettu niin, että sulkeminen tulee tuhoamaan kaupan hakukonenäkyvyyttä ja tätä kautta laskemaan myös syksyn myyntiä.
Kaupan sulkeminen niin, että kaikki mahdolliset kaupan osoitteet palauttavat yhden ja saman ”Kauppa suljettu” -tyyppisen sivun, on erittäin myrkyllistä hakukoneille.
Kaupan sulkeminen tai tauolla olo kannattaisi toteuttaa ennemmin niin, että asiakkaan avatessa kaupan, pomppaisi popup-ilmoitus toimitusten ja asiakaspalvelun kesälomasta, jolloin jokainen kauppaan saapuva asiakas tietäisi heti, että vastauksissa sekä toimituksissa on viivettä.
Vaihtoehtoisesti verkkokaupan ulkoasuun voi upottaa tiedotuspalkin, johon tällaiset tiedotteet voi kirjoittaa näkyvälle paikalle.
Asiakkaat voisivat tilata verkkokaupasta halutessaan, mutta tietäisivät myöskin, että toimitukset tapahtuvat esimerkiksi vasta elokuun alussa.
Sähköpostiviestien tarkistaminen kerran viikossa tuskin on myöskään kauppiaalle ylitsepääsemätön asia vaikka olisikin lomalla? Varaat tunnin kerran viikossa, kun tarkistat ainoastaan asiakaspalvelun sähköpostit, joihin vastaat ja palvelet asiakkaat