Omat brändit verkkokauppajättien kiikarissa

Ulkomaiset verkkokauppajätit Flipkart ja Amazon ovat suuntaamassa entistä vahvemmin private-label brändeihin kasvattaakseen tuotteiden kateprosenttien kauttta kannattavuuttaan, sekä parantaakseen asiakaskokemusta.

Intialainen kodintarvikkeiden ja kalusteiden verkkokauppa Pepperfy on rakentanut omaa tuoteportfoliotaan viiden vuoden ajan yhdeksällä omalla tuotemerkillään, jotka tuovat jo 55 prosetntia yhtiön kokonaismyynnistä.

Parempia tuotteita ja parempaa katetta

Omat brändit mahdollistavat tuotekehityksen, suunnittelun, ominaisuudet ja laadun täysin tarpeita vastaaviksi.

Kun koko tuotteen elinkaari on omassa hallinnassa, jää välistä pois tukku- ja brändiyhtiöt, jolloin tuotteet voidaan hinnoitella 15-20 prosenttia edullisemmaksi kuin kansallisten ja globaalien brändien vastaavat tuotteet.

Muoti- ja lifestyle kauppa Myntran private-label tuottee koostuu 13 eri brändistä, jotka puolestaan tuovat 23 prosenttia yhtiön kokonaismyynnistä.

Suomessakin omien brändien nousu on erityisesti ruokapuolella näkynyt vahvana (Keskon Pirkka ja K Menu, S-ryhmän Kotimaista ja Rainbow, Tokmannin Priima..).

Kotimaisista verkkokaupoista mm. Grillikauppa.com on lanseerannut KOBE-tuotemerkin ja Varusteleka Särmä, Terävä ja Jämä -brändit.

Ei mitään rakettitiedettä

Yksinkertaisuudessaan oma tuotemerkki syntyy logon suunnittelulla ja tämän logon saattamisesta osaksi tuotteeseen liittyvää materiaali (pakkaus, käyttöohjeet, tuote itsessään..).

Kiinasta tuotteita ostettaessa toimittajat monesti tarjoavat mahdollisuutta ostaa omat paketit erikseen tai tietyn tilausmäärän ylittyessä saa täysin omat pakkaukset samaan rahaan.

Pakettien ja käyttöohjeiden räätälöinti omalle merkille vaatii aikaa ja sitä kautta rahaa, mutta kun brändin on rakentanut, pystyy tuotteilla erottautumaan bulkkimassasta paremmin.

Tässä ei kuitenkaan kannata mennä siitä missä hinta on halvin – vuosia sitten enemmän maahantuonnin kanssa touhuillessa muistan kuinka eräältä suurelta kiinalaiselta vesipumppujen valmistajalta tuli useammalle suomalaisyritykselle tuotteita – kaikkien paketit olivat täysin samannäköiset (tehtaan vakiot), mutta osalle oli paketin kulmaan liimattu erillinen n. 5X2 cm kokoinen logotarra pakkauksen päälle, osa jopa hieman vinosti… brändimielikuvan rakennus lienee ollut huipussaan 🙂

Osittaislähde: The Hindu Businessline

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *