Verkkokaupan osuus vähittäiskaupasta alkaa näkyä jo New Yorkin varakkaalla Manhattanin alueellakin AFP:n uutisoinnin mukaan.
Vaikka Manhattanin alue pullistelee asukkaista ja varallisuudesta, on yhä useampi kivijalkaliike päättänyt sulkea myymälänsä korkeiden vuokrien ja verkkokaupan puristuksessa.
Verkkokauppa kun ei tarvitse hienoa kivijalkaliikettä kalliilla Manhattanin kadulla tarjotakseen asiakkaalle erinomaisen asiointikokemuksen.
Suomessakin valitettavan harva kivijalkaliike ymmärtää verkkokaupan mahdollisuudet nykyaikana.
Tiedän lukuisisa kivijalkamyymälöitä pieniltä paikkakunnilta ympäri Suomea, jotka ovat säilyneet pystyssä vain ja ainoastaan verkkokauppaliiketoiminnan ansiosta. Useilla verkkokauppa tuottaa jopa pääosan koko vuoden myynnistä.
Miksi verkkokaupan perustaminen kannattaa?
Kivijalkaliikkeen oheen verkkokaupan perustaminen edes pienimuotoisesti tarjoaa paremman asiointikokemuksen jo pelkästään paikallisille asiakkaille.
Paikalliset asiakkaat voivat tutkia valikoimaa jo etukäteen verkosta ja tarkistaa onko jokin tuote heti saatavilla myymälästä (harrastan tätä itse niin paljon kuin mahdollista, en jaksa jonotella tai juosta myyjien perässä…).
Verkkokauppa avaa myös koko Suomen, Euroopan tai jopa maailman kattavan markkina-alueen. Useimmille PK-yrityksille jo Suomeen myynnin avaaminen tarjoaa merkittävää lisämyyntiä.
Usein kivijalkamyymälöissä on ns. luppoaikaa, joka valitettavan monella sujuu hauskojen kissavideoiden parissa YouTubessa, iltapäivälehtiä lukiessa tai somessa notkuen.
Jos tuon joutoajan hyödyntäisi esimerkiksi tuotteiden lisäyksiin verkkokauppaan tai omaan alaan liittyvien artikkeleiden kirjoittamiseen, olisi tuotto varmasti monikymmenkertainen.