Vuosi sitten kirjoitin verkkokauppaohjelmiston vaihtamisesta yleisesti otsikolla Verkkokauppaohjelmiston vaihtaminen.
Tuolloin artikkeli käsitteli yleisesti ohjelmiston vaihtamista, tällä kertaa koostin selkeän listan toimenpiteistä, joita verkkokauppaohjelmistoa vaihtavan tulee huomioida.
Verkkokauppaohjelmiston vaihtaminen on aina kriittinen ja merkittävä muutosprojekti yritykselle, jonka verkkokauppa on jo ottanut ”tuulta purjeisiinsa”.
Valitettavan usein ongelmia siirron yhteydessä syntyy ja useampiin projekteihin olen hypäänyt mukaan pelastamaan tilannetta siinä kohti, kun isoja toimenpiteitä on jo tehty.
Koostin kattavamman yhteenvedon siirrossa huomioitavista seikoista, jotka vähintään tulee ottaa huomioon, mikäli listalta on unohtunut jokin kriittinen seikka – otan mielelläni palautetta vastaan.
Verkkokaupan vaihtajan checklist
- Tuotetietojen siirto järjestelmästä toiseen kuvineen
- Sisältösivujen siirto
- Asiakas- ja tilausrekisterin siirto, mikäli järjestelmien välillä mahdollista ja kustannuksiltaan järkevää
- Tuoteryhmäkuvausten, -kuvien ym. -materiaalin siirto uudelle pohjalle
- Google Analyticsin tai muun vastaavan kävijäseurantaohjelmiston asetusten päivittäminen vastaamaan uutta alustaa
- Uudelleenohjausten teko vanhoista osoiterakenteista uusiin (301 ohjaukset) – Muista myös mahdolliset kieliversiot
- Sivustokartan (sitemap) uudelleensyöttö hakukoneille
- Maksu- ja toimitustapojen (rajapinnat) käyttöönotto ja testaus
- Mahdollisten lisäpalveluiden (chatit ym) käyttöönotto
- 404 virhesivujen seuranta siirron jälkeen
- Selkeä viestintä asiakkaille, jos vanhat käyttäjätunnukset eivät toimi uudessa kaupassa
Bonuksena kaupan uudistuksen voi hyödyntää markkinoinnin paikkana, jolloin vanhoille asiakkaille tarjoaa esimerkiksi erikoisalennuskoodin uuteen kauppaan