Jos perustaisit kivijalkamyymälän, niin mihin sen haluaisit perustaa?
No tietysti hyvälle kauppapaikalle niin, että ihmiset löytävät ja pääsevät perille.
Miksi sitten verkkokauppiaat unohtavat näkyvyyden merkityksen? Jos kaupassa on kävijöitä 30 kappaletta päivässä niin harvalla toimialalla on lupa odottaa yhtäkään tilausta päivässä.
Jos konversio- eli ostoprosentti kaupassasi on vaikkapa 1%, niin 100 kävijää tuottaisi yhden kaupan päivässä – tällä tuskin elää, jos kaupan arvo ei ole suuri ja kateprosentti korkea.
Mistä verkkokaupan kävijävirta kertyy?
Valtaosa asiakkaistani kerää suurimman osan liikenteestä ja myynnistä Googlesta, joko luonnollisen näkyvyyden tai maksetun mainonnan kautta.
Sosiaalinen media, useimmiten Facebook on myös monella merkittävä liikenteen ja kaupan lähde.
Sähköpostimarkkinoinnilla saa myös ohjattua asiakkaita kauppaan ostoksille ja selailemaan, mutta valitettavasti Suomessa tämä puoli on aikalailla lapsen kengissä.
Kauppiaiden keskuudessa myös esimerkiksi Tori.fi:hin perustetut kaupat ovat nostaneet suosiotaan, mutta itse en vielä ole tavannut verkkokauppiasta Suomessa, joka uusilla tuotteilla olisi tehnyt merkittävää myyntiä Tori.fi:n kautta. Kauppapaikkoja on myös lukemattomia muita kuten Nettikone, Nettivaraosa, Huuto.net, Huutokaupat.com jne.
Hyvä näkyvyys ei tule itsestään
Verkkokaupan hyvä näkyvyys hakukoneissa ei tule automaattisesti tai itsestään.
Luonnollisissa hakutuloksissa nouseminen eli maksuttoman liikenteen ajaminen Googlesta vaatii panostusta ajallisesti (ja sitä kautta rahallisesti) monipuoliseen sisällöntuotantoon.
Sisällöntuotantoa ovat niin tuotetekstien parantaminen kuin tuoteryhmäkuvausten kirjoittaminen sekä erilaisten oppaiden ja artikkeleiden tuottaminen verkkokauppaan tai muille kauppaan ohjaaville infosivustoille.
Luonnollisen haun tueksi tarvitaan useimmiten hakusanamainontaa AdWordsin kautta, jotta asiakkaat tavoitetaan optimaalisella tavalla – erityisesti näkyvyyden kehittämisen aloittaminen on tehokkainta aloittaa AdWordsista.
Seuraa oman kauppasi näkyvyyttä säännöllisesti
Kaupan näkyvyyden ja löydettävyyden seuraaminen on tärkeää.
Luonnollisia hakutuloksia pystyy seuraamaan esim. Wincherin avulla automaattisesti, mutta säännölliset ”pistokokeet” omaan hakukonenäkyvyyteen ovat hyödyllisiä ja antavat paljon tietoa – numerot AdWordsissa, Analyticissa tai Webmaster Toolsissa ei aina kerro kaikkea tarpeeksi selkeästi.
Voit tutkia näkyvyyttä hakemalla toimialaasi tai tuotteisiisi liittyvillä hakusanoilla Googlesta ja selailemalla näkyykö verkkokauppasi luonnollisissa hakutuloksissa tai maksetuissa mainoksissa.