Verkkokaupan kylkeen liitettävä kassajärjestelmä tulee olla kehittyvä, helppokäyttöinen ja integroitavissa muihin järjestelmiin.
Myymälätoiminnassa kassajärjestelmän osalta korostuu nopeus ja helppokäyttöisyys.
Jos kivijalkamyymälän asiakkaan ostosten kirjaaminen koneelle vie kymmeniä sekunteja pitempään, on järjestelmä auttamatta kömpelö ja liian hidas päivittäiseen toimintaan.
Verkkokaupalle kriittisimpiä seikkoja kassajärjestelmässä ovat tuotetietojen, erityisesti hinnat ja varastosaldot helppo liikutettavuus järjestelmästä toiseen.
Kannattaako verkkokaupan tuotetietoja ylläpitää kassajärjestelmässä?
Suoraa vastausta ei ole, mutta yleensä ei.
Miksikö? Kassajärjestelmien tuotetietojen hallinta on yleensä niin kömpelöä ettei sinne voi upottaa esimerkiksi HTML-koodia, YouTube-videoita tai mitään muutakaan vaativampaa.
Tuotteiden nimeäminenkin voi poiketa kassajärjestelmässä verkkokaupan vaatimuksista. Verkkokaupassa tuotteet tulisi nimetä mahdollisimman hakukoneystävällisesti, mutta silti selkeästi. Kassan päässä esimerkiksi tuotetyypin mukaan nimen rakentaminen on taasen loogisempaa.
Esimerkiksi LED-polttimo GU10, 5W, 540 lm, lämmin valkea 3000K on verkkokaupalle hyvä tuotenimen muoto, koska merkittävin asia eli LED-polttimo ja sen tyyppi GU10 tulee heti alussa. Kassajärjestelmää ajatellen puolestaan Polttimo GU10 LED 5W lämmin valkea 3000K 5W voisi olla relevantimpi, koska asiakas yleensä tiedustelee GU10 polttimoita, jolloin kassan hakuun kirjoittaessa ”polttimo gu10”, tarjoaa useimmat järjestelmät ensiksi kaikki saatavilla olevat vaihtoehdot GU10 polttimoissa.
Tuotekuvien osalta vaatimukset kassan ja verkkokaupan välillä voi merkittävästi olla erilaiset. Kassajärjestelmä voi vaatia painolaatuiset kuvat esimerkiksi tuotemainosten suoraan tulostamiseen, kun verkkokauppaan riittää nettiin sopiviksi muunnetut tuotekuvat. Verkkokaupassa myös yleensä tarvitaan enemmän kuvia kuin kassajärjestelmissä.
Mikäli myymälän hintatulosteissa ei ole näkyvissä erikseen tuotetietoja, itse suosittelen ylläpitämään tuotetiedot verkkokaupassa, jota sitten käytetään myymälässä tehtävän myynnin tukena. On turha ylläpitää samoja tietoja kahdessa eri järjestelmässä, jos niitä ei toisessa aktiivisesti tarvita jokapäiväisessä työssä.
Kassajärjestelmän vaihto
Kauppiaan kannalta on erinomaista kun kassajärjestelmässä olevat tiedot voi tarvittaessa ottaa kevyesti ulos ja viedä eri järjestelmään esimerkiksi järjestelmävaihdon yhteydessä.
Monesti on järkevämpää vaihtaa kassajärjestelmää tai verkkokauppaohjelmistoa palvelemaan omia tarpeita paremmaksi eli tässä tapauksessa integroitumaan toiseen järjestelmään.
Järjestelmän vaihtaminen, jos tarpeet eivät ole moniulotteisia ja erityisen vaativia, on yleensä helpompi, kevyempi ja halvempi tapa saada verkkokauppa sekä kassajärjestelmä keskustelemaan keskenään.
Kuten jo aieammassa jutussa mainitsin, lähtee integraatioiden hinta yleensä 5000 eurosta ylöspäin. Sillä rahalla maksaa kuukausia ellei jopa vuosia valmiita integraatioratkaisuja.
Kassajärjestelmien ja verkkokauppaohjelmistojen vaihto on kuitekin projekti, joka vaatii aitoa paneutumista ja selvitystöitä, jos toiminta on yhtään laajempaa ennen muutoksen tekoa.
Esimerkiksi verkkokauppa-alustan vaihto voi aiheuttaa täydellisen hakukonenäkyvyyden menetyksen jopa kuukausiksi, mutta siitä lisää tulevassa artikkelissa.