Amerikasta kantautui lisää vauhtia huonekalukaupan siirtymisestä entistä isommin verkkoon.
Huonekalukaupan kasvua povattiin myös PostNordin vuoden 2017 verkkokauppakatsauksessa, josta aiemmin kirjoitin.
Eilen julkaistu Wayfairin osavuosikatsaus vahvistaa käsitystä huonekalukaupan siirtymisestä entistä voimakkaammin verkkoon.
Yhtiö raportoi myynnin kasvaneen 39% edellisvuoteen verrattuna, saavuttaen huiman 1.2 miljardin.
Merkittävä kasvu kvartaalilla kertoo mielestäni vahvasti siitä, että verkkokauppa syö kokoajan perinteisen kivijalkamyynnin jalansijaa perinteisimmälläkin toimialoilla, kuten huonekalukaupassa.
Mitä huonekalukaupalle tapahtuu kun lisätty todellisuus yleistyy?
Ihmiset haluavat ostaa yhä helpommin ja vaivattomammin, joka puolestaan ruokkii huonekalujenkin ostamista verkosta.
Osalle kuluttajista on tärkeintä mille huonekalut näyttävät, mutta osa hakee myös aitoa käyttömukavuutta ja haluaavat testata tuotteet ennen niiden ostamista.
Lisätty todellisuus (augmented reality) mahdollistaa tuotteen sovittamisen omaan olohuoneeseen esimerkiksi puhelimen tai tabletin kautta, jolloin nähdään mille tuote lopulta omassa kodissa näyttäisi.
Mikä olisikaan ihanteellisempi tapa suunnitella sisustusta kotona kuin nähdä tuotteet oikeilla paikoillaan?
Kivijalkamyymälöille on varmasti ”sovituskoppeina” edelleen kysyntää ja on asiakaskunta, jotka haluavat kivijalkamyymälästä ostaa, mutta uskon vahvasti huonekalukaupan siirtyvän merkittävästi verkon puolelle.
Huonekalukauppojen siirtyminen verkkoon tulee myös kiristämään niiden välistä hintakilpailua, joten uskon ettei jatkuvia kymmenien prosenttien alennuskampanjoita tulla tulevaisuudessa näkemään.